
Hva vi gjør
Hvordan, hvor og når vi møtes

Strategisk forretningsutvikling
Deltagere
Deltagerne i denne gruppen har et ansvar for strategisk forretningsutvikling innenfor sine selskaper. De er medlemmer av ledergruppen i eget selskap og er med på å bestemme den strategiske retningen. Selskapene er blant de største i Norge. I mange tilfeller står de overfor dilemmaer, som ikke nødvendigvis egen ledergruppe finner svar på. Omverden til de fleste av deltagerne er uforutsigbar og de er ydmyke overfor at andre kan ha gode innspill på valg av retning.

Prosess
Innkalling for samlinger kommer 6 uker før den aktuelle samlingen, og datoene vil bli fastsatt i fellesskap et år i forveien. Tema og case er valgt på forhånd og det vil alltid være en case-holder fra gruppemedlemmene som holder samlingen. Case-holderen vil bli forberedt i samarbeid med enten Espen eller Haakon, avhengig av samlingens tema.
Deltagerne møtes kl. 11.30 til lunsj og innsjekk. Her skaffer deltagerne seg innsikt i norsk næringsliv og dilemmaer bedrifter/roller står overfor. Innsjekken blir kategorisert og danner basis for diskusjonen rundt tema for neste samling (skjer på slutten av samlingen).
Caseholder holder legger så frem sitt dilemma. Ofte deles det inn i break-out sesjoner, hvor man blir utfordret i grupper på konkrete sider av dilemmaet. Dette kan både være forretningsstrategiske eller personlige dilemmaer. I denne runden får deltageren belyst sin case godt og får ærlig tilbakemelding fra andre industrier og roller. Det innebærer at deltageren kan gjøre ting annerledes eller at deltageren får bekreftet avgjørelser rundt retningen man er i ferdig med å velge.
Som en oppsummering gis det tilbakemelding på prosessen og takeaways fra samlingen. Vi spiser lunsj sammen og runder av med å velge tema og case-holder for neste samling.

Operativ forretningsutvikling
Deltagere
Deltagere i gruppen for operativ forretningsutvikling har i stor grad ansvar for å gjennomføre strategivalg for den operative delen av sine bedrifter. I denne gruppen vil du møte avdelingsledere i store, små og mellomstore bedrifter. Det inkluderer også deltakere som er daglig leder i oppstart- og vekstbedrifter.
Operativ forretningsutvikling handler mye om å diskutere hvordan vi skal operasjonalisere strategiske valg og prioriteringer. Deltagere i denne gruppen har ofte personalansvar, og andre typiske mellomlederutfordringer. På grunn av gruppens natur og dens deltakere, vil tematikken ofte bli ganske konkret.

Prosess
Innkalling for samlinger kommer 6 uker før den aktuelle samlingen, og datoene vil bli fastsatt i fellesskap et år i forveien. Tema og case er valgt på forhånd og det vil alltid være en case-holder fra gruppemedlemmene som holder samlingen. Case-holderen vil bli forberedt i samarbeid med enten Espen eller Haakon, avhengig av samlingens tema.
Deltagerne møtes kl. 11.30 til innsjekk og lunsj. Her skaffer deltagerne seg innsikt i norsk næringsliv og dilemmaer bedrifter/roller står overfor. Innsjekken blir kategorisert og danner basis for diskusjonen rundt tema for neste samling (skjer på slutten av samlingen). Espen redegjør så for relevant teori knyttet til dagens case. Case-holder legger så frem sitt dilemma. Ofte deles det inn i break-out sesjoner, hvor man blir utfordret i grupper på konkrete sider av dilemmaet skissert. Dette kan både være forretningsstrategiske og personlig dilemmaer. I denne runden får deltageren belyst sin case godt og ærlig fra andre industrier/roller. Det innebærer at deltageren kan gjøre ting annerledes eller at deltageren får bekreftet avgjørelser rundt retningen man er i ferdig med å velge.
Som en oppsummering gis det tilbakemelding på prosessen og takeaways fra samlingen. Vi med å velge tema og case-holder for neste samling.
