Innlegg

  • Espen Andersen, april 2024 Gode idéer kommer gjerne fordi noen – helst en kunde – har et problem som må løses. Så løser man det problemet for den kunden – og i disse dager involverer det som regel at man gjør noe digitalt, som for eksempel å lage et system. Da melder jo tanken seg:…

    Read more

  • Her forleden snakket jeg med en leder i et stort, internasjonalt selskap. Han var ansvarlig for en intern leverandør av IT- og administrative tjenester, og hadde nettopp fått ordre fra toppledelsen om å doble tjenesteproduksjonen uten å øke antall ansatte. Det er jo ikke så enkelt, men toppledelsen mente det burde gå greit for «nå…

    Read more

  • Det er ikke så vanskelig å starte et selskap (som regel et AS) i Norge. Du trenger 30 000 kroner, en bankkonto, og en registrering hos Brønnøysundregistrene. Dermed eier du et  selskap. Etter hvert som selskapet vokser, kan du kanskje få inn andre eiere, gjerne ved å selge deler av det til (forhåpentligvis) stadig høyere…

    Read more

  • Måtte du leve i spennende tider.— Gammel kinesisk forbannelse (visstnok) Vi går spennende tider i møte: Valutakursen er begredelig (unntatt for eksportindustriene), renten stiger, ny teknologi (for tiden generativ AI) skaper som vanlig nye trusler og muligheter, og konkurser og konsolideringer i bransjer som tradisjonelt er bjellekuer (som bygg, konsulenter, og reiseliv) øker. Dette setter…

    Read more

  • Vi starter med å jobber for kunden, og ender opp med å jobbe for økonomisjefen… Innovasjon er et honnørord – alle vil vi være innovative. Når en bedrifter er i startfasen, er innovasjon i høysetet – alle vet hva man holder på med, alle vet hvem kunden er (eller i alle fall at man må…

    Read more

  • Data er det nye gullet, sies det. Men da må vi gjøre det dataene sier. Mange bedrifter og organisasjoner har enorme mengder data, men utnytter dem ikke. Det er det mange årsaker til – manglende analysekunnskaper, manglende tradisjoner, manglende konkurranse, blant annet. Men etterhvert som vi får flere og flere eksempler på bedrifter og organisasjoner…

    Read more

  • Nettverkseksternaliteter

    Når man starter et nytt selskap, slik Haakon og jeg har gjort, er det første man må spørre seg om hva som gjør at kundene vil bli kunder (i dette tilfelle: medlemmer) og fortsetter å være det. For firmaer som Comunita, er svaret enkelt: De andre medlemmene. Dette betyr at man må være svært nøye…

    Read more

  • I begynnelsen av september skulle jeg undervise på universitetet (jeg har en sidestilling på IFI, og underviser på studiet Digital økonomi og ledelse). Det var en liten misforståelse med hvilket klasserom jeg skulle være i, og jeg gikk til en digital informasjonstavle som hadde en liste med kurs og klasserom. Mens jeg lette meg nedover…

    Read more

  • Råtner ChatGPT?

    I mai startet en debatt om hvorvidt ChatGPT bli dårligere. Til å begynne med var det brukere som syntes ting gikk nedover, men etterhvert har forskere og guruer meldt seg på og konstatert at svarene til ChatGPT (i hvert fall innenfor områder der det er mulig å måle kvalitet), som matematikk, typen sensitive spørsmål som…

    Read more

  • Det skrives og sies for tiden enormt mye om generativ AI – eller ChatGPT, Bard, Midjourney, CoPilot og hva man nå kaller alle verktøyene. Meningene er mange, fra dem som vil forby forskning på store språkmodeller til de som ser på det som fremtidens løsning på det meste. Seriøs og målbar forskning, derimot, er det…

    Read more